آموزش پرورش درخت سیب از دانه

خلاصه ای درباره ی آموزش

قصد دارم پرورش درخت سیب رو از دانه آموزش بدم. البته این یه کم پیچیده تر از اینه که فقط یه دونه بپاشید و برید. اما اگر با من هم قدم بشید به راحتی یاد می گیرید و می تونید اجرا کنید. 

قدم 1

مواد مورد نیاز: سیب، کود آلی (کمپست)، دستمال توالت، کیسه پلاستیکی، چاقو

قدم 2

سیب رو از وسط دو نیم کنید و تمامی دانه هاشو دربیارید. یادتون باشه از دانه های چند سیب استفاده کنید به این دلیل که معمولا از بین دانه ها 30 درصد اونها فقط جوونه می زنند.

قدم 3

حالا باید دونه ها رو داخل دستمال کاغذی (توالت) بسته بندی کنیم. دستمال توالت رو خیس کنید و داخل پلاستیک قرار بدید. مطمئن شوید که پلاستیک کاملا مهروموم شده و داخل یخچال بذارید. دونه ها باید برای حدود یک ماه در همون حالت بمونن و فقط هر از گاهی به اونها سر بزنید که اگر دستمال خشک شده باز خیسش کنید. پس از مدتی دونه ها شروع می کنن به جوانه زدن و کمی سفید میشن، در این لحظه متوجه می شید که موقع کاشتن اونهاست.

قدم 4

بعد از جوانه زنی دونه ها رو داخل گلدان بذارید و در عمق سه یا چهار سانتی فرو کنید و روشون رو کود بریزید و بگذارید رشد کنند.

قدم 5

این مرحله بسیار حیاتی است و فعلا درخت شما هیچ سیبی نداره. اول صبر کنید تا قد درخت شما به 30 تا 60 سانتی متر برسه. حالا روش های مختلفی برای پیوند زدن درخت وجود دارد. از بهترین روش استفاده کنید. به تصاویر دقت کنید می تونید ببینید نوع پیوندی که زدم و مراحل کلی به چه صورت هست. برای این نوع پیوندی که من زدم یک قلمه از هر درخت سیبی که دوست دارید جدا کنید و آن را در یک زاویه مشخص ببرید. روی درخت هم یک برش یکسان ایجاد کنید و انتهای قلمه را نیز مرتب کنید. هر دو که برش یکسان خوردند رو با نوار چسب هایی که در تصویر مشخصه به هم بچسبونید و پیوند بدید و بعد اون رو بپوشونید.

قدم 6

اگر دیدید که قلمه داره کم کم رشد می کنه و برگ ها دارن سبز میشن پیوند شما موفقیت آمیز بوده. اما در صورتی که نگرفت هم نگران نباشید احتمال نگرفتن پیوند هست و گاهی باید چندین بار امتحان کنید. اگر موفق نبود بعد از 1 تا 3 ماه نوار پیوند رو باز کنید.

قدم 7

از رشد درخت سیب لذت ببرید.امید وارم آموزش پرورش درخت سیب مفید بوده باشه.

آموزش پرورش درخت سیب از دانه

دوسش دارم(7 )

تاریخ انتشار۹۵/۰۳/۲۱
تعداد بازدید 0
وب سایت

www.mediateam.ir
QR code

به اشتراک گذاری آموزش



ارسال پیام


یونس

سلام دستمال کاغذی من زرد شده چیکار کنم

bhzew20

سلام ایا دانه های سیب داخل یخچال جوانه میزنن.

elitalaee

سلام جناب.من برای بار دومه که سیب رو طبق مراحلی که گفتین تا ریشه زدن پیش میبرم.ولی وقتی داخل گلدون میکارمش متاسفانه یا از پایین ساقه زرد میشه و پژمرده میشه..یا قسمت سبز رنگ سرش کم کم ژولیده میشه و ازبین میره.خواهشا راهنماییم کنید.ممنونم

amir

سلام آره مال من که جوانه زد

رضا گل محمدی

سلام رضا هستم ، من تا الان سه مرتبه به همین روش تا مرحله ی جوانه زنی و رشد تا ۱۰ سانت رو تجربه کردم ولی هر سه بار در این مرحله متاسفانه ساقه ها نازک شدن و شل شدن و افتادن و خشک شدن وازاین قضیه خیلی ناراحتم لطفا راهنمایی بفرمایید من عاشق کاشتن بذر درخت میوه هستم ولی تا الان به نتیجه ی مطلوب نرسیدم